Sunday, October 05, 2008

leccion de sueco

Spanska lektion 4
Idag har vi pratat om var man kommer ifrån med hjälp av verbet
att vara - ser
soy - jag är
eres - du är
es - han/hon/ni/den/det är
sedan finns det ju pluralformer av verbet men de har vi inte kommit till än
Jag kan fråga:
¿De dónde eres? - Varifrån är du?
Soy de Skara - Jag är från Skara (ursprungligen)
pero - men
vivo en Varberg - jag bor i Varberg.
Sedan kan man använda samma för att säga vilken nationalitet man har:
¿De dónde eres? - Varifrån är du?
Soy de Suecia - Jag är från Sverige
eller
Soy sueca - Jag är svensk
Exempel på nationaliteter:
Italiano/a
Noruego/a
Rumano/a
Inglés -a
Espanol -a
Francés -a
Portugés -a
Danés -a
Om man är tjej får man byta ut o mot a i slutet. Alternativt lägga dit ett a.
Så då kan en konversation se ut så här:
¡Hola! ¿De dónde eres?
¡Hola! Soy de Suecia, ¿y tú?
Soy de Espana. ¿De dónde es tu amiga?
Mi amiga es de Suecia tambien. Se llama Ellen.
Översättningen blir alltså:
Hej! Var är du ifrån?
Hej! Jag är från Sverige, och du?
Jag är från Spanien. Var är din vän från?
Min vän är från Sverige också. Hon heter Ellen.
Sedan kan det vara bra att öva på att säga det som påståenden.
¿Eres Espanol? - Du är spanjor?
No, no soy Espanol. Soy Italiano. - Nej, jag är inte spanjor. Jag är italienare
eller
¿Es Ellen de Italia? - Ellen är från Italien?
No, Ellen es de Suecia. - Nej, Ellen är från Sverige
När man svarar nekande som "No, no soy Espanol" så betyder det första "no" "nej" och det andra "inte". Så det är viktigt att man gör paus mellan "no" och "no" så det framgår att man inte är spansk. Man sätter alltså i spanskan ordet "inte" (no) före verbet. Ordagrant blir det "Nej, inte jag är spansk".
¡Hasta el jueves!
Fick reda på av Linn hur man böjer hela verbet sersersoyeresessomos soís son:D

1 comment:

Evelina said...

I like that you put my spanish lessions at your blog. Next time I'm going to write something in english som you understand :D

Kramar och pussar

Blogs México BloGalaxia Licencia de Creative Commons